Tipurile de identificatori de produs care pot fi adaugati in magazin

Identificatorii de produs sunt coduri unice asociate produselor comercializate in magazinele online si utilizate pentru identificarea rapida a produselor dintr-un catalog de produse, precum si in cadrul importului/exportului de produse. 

In functie de tip, identificatorii de produs pot contine cifre, caractere alfanumerice sau alte tipuri de caractere.

In magazinul tau MerchantPro poti utiliza identificatori de produse precum SKU, EAN sau Referinta externa. 

Nota

Codurile de identificare sunt unice si nu pot fi utilizate pe mai multe produse simultan.

SKU (Stock Keeping Unit)

Este un cod unic care poate contine orice tip de caractere si care identifica un produs distinct disponibil pentru vanzare, diferentiat de alte produse prin atributele asociate (Ex: Producator, Descriere, Material, Marime, Culoare, Ambalaj, Termene de garantie etc.). 

Codul SKU este esential in cadrul operatiunilor de inventariere, care presupun de regula determinarea cantitatii disponibile in stoc pentru fiecare SKU.

Pe baza codului SKU este asigurata si identificarea produselor la conectarea magazinului cu diverse sisteme terte, precum marketplace-uri, ERP-uri, programe de facturare etc.

Codurile SKU nu sunt standardizate, putand fi generate in mod preferential. 

Importul si utilizarea codurilor SKU provenite de la furnizor este varianta recomandata, pentru o mai buna trasabilitate a produselor.

Alternativ, platforma MerchantPro permite generarea de coduri SKU proprii magazinului.

Nota

In magazinul tau MerchantPro poti sa aloci coduri SKU atat pentru produse individuale, cat si pentru fiecare varianta de produs in cazul produselor de tip multivariant.

Format SKU

Criteriile de care trebuie sa tii cont la crearea unui format SKU pentru magazinul tau sunt:

  • Inteligibilitatea - poti folosi o combinatie de numere si litere; evita pe cat posibil sa utilizezi numerele 0 si 1, care pot fi confundate cu literele O si I. Nu utiliza caractere speciale, simboluri sau spatii pentru a nu afecta identificarea codurilor SKU in platforma MerchantPro sau in sisteme terte. Utilizeaza in schimb cratima sau underscore pentru a separa grupurile de numere si litere care reprezinta atribute ale produselor precum culoare, marime, model sau chiar localizarea in cadrul depozitului;
  • Lungimea - este recomandat sa utilizezi maximum 16 caractere. In functie de numarul de produse comercializat, poti utiliza coduri SKU cu maximum 4-8 caractere;
  • Semnificatia - utilizeaza un format de SKU cu litere si numere care au sens pentru toti membrii echipei, cu scopul de a eficientiza procesarea comenzilor;
  • Unicitatea - codurile SKU trebuie sa fie unice, atat pentru produsele individuale, cat si pentru fiecare varianta de produs, pentru o mai buna gestionare a inventarului de produse.

Exemple

Pentru un magazin care comercializeaza covoare:

  1. Poti opta pentru un format SKU cu 10 caractere numerice de tipul 40003124-20. Concret, grupul de cifre de dinainte de cratima poate reprezenta codul din magazin al brandului, in timp ce segmentul din doua cifre poate fi codul materialului din care este realizat covorul.
  2. Poti opta pentru un format SKU alfanumeric de forma COV_20, in care primul segment reprezinta categoria produsului (covoare), iar grupul de litere de dupa underscore indica materialul produsului.

EAN (European Article Number)

Codul EAN este reprezentat printr-un cod de bare unic, standardizat, de tip numeric, format din 8 sau 13 cifre (EAN8/EAN13). Codurile de acest tip fac parte dintr-o familie de structuri de date denumita GTIN (Global Tracking ID Number), care mai cuprinde identificatori precum UPC (Universal Product Code) sau ISBN (International Standard Book Number).

Codul EAN poate fi utilizat pentru identificarea interna a produselor sau pentru a salva o referinta suplimentara a produselor importate din diverse surse. In cazul produselor multi-variant, codul EAN va putea fi asociat doar la nivelul variantelor de produs.

Asocierea codurilor EAN este necesara si pentru situatiile in care iti comercializezi produsele prin intermediul unor markeplace-uri precum eMAG, Amazon, eBay etc.

Daca in magazinul tau comercializezi produse provenite de la un producator sau furnizor extern, produsele respective vor avea deja asociate coduri EAN. In cazul in care tu esti si producatorul, va fi necesar sa cumperi coduri EAN de la companii generatoare de coduri EAN conforme cu standardele GS1.

Afla detalii despre cum poti activa codul EAN in magazin.

Format EAN

Codurile EAN pot fi impartite in 4 segmente numerice, fiecare cu o functie specifica in identificarea produselor:

  1. Prefixul - poate fi codul ISO (Organizatia Internationala de Standardizare) al tarii respective sau prefixul EAN de tara al Organizatiei Nationale EAN; pentru Romania codul ISO este 642, iar cel al organizatiei EAN Romania este 594;
  2. Codul producatorului - compus din 4 sau 5 cifre si atribuit in mod unic fiecarui producator de catre organizatii neguvernamentale ale utilizatorilor de coduri de bare;
  3. Codul de produs - compus din 1-4 cifre, reprezinta numarul de articol alocat de producatori produselor proprii;
  4. Cifra de control - numar calculat in functie de numerele anterioare din cod, pe baza unei formule.

Exemple

  1. Utilizand indicatiile descrise anterior, un cod EAN8 - utilizabil daca vinzi in magazin dulciuri sau tutun - poate arata astfel: 59456725, unde: 594 = Prefix EAN Romania; 567 = Cod producator; 2 = Cod produs; 5 = Cifra de control.
  2. Pe acelasi principiu, un cod EAN13 - utilizabil pentru toate celelalte tipuri de produse - poate fi de forma: 6426578876878, unde: 642 = Cod ISO; 6578 = Cod producator; 7687 = Cod produs; 8 = Cifra de control.

Referinta externa

Este un identificator unic suplimentar care contribuie la identificarea mai usoara a produselor importate (Ex: ID extern produs). 

Referinta externa poate fi asociata pe produse individuale si pe fiecare varianta de produs in cazul produselor de tip multivariant. 

Identificatorul este utilizat pentru:

  • Filtrarea produselor provenite de la un anumit furnizor;
  • Aplicarea operatiunilor de import sau export doar pentru respectivele produse;
  • Filtrarea comenzilor care contin produsele respective etc.

Nota

Campurile EAN si Referinta externa pot fi activate din Setari > Setari catalog; campul SKU este disponibil default in pagina de adaugare produs la crearea unui magazin.

Te-a ajutat acest articol? Multumim pentru feedback A aparut o problema la trimiterea feedback-ului dvs.. Te rugam sa incerci din nou mai tarziu.