Setarea functiei de cautare in magazin si functionalitatile aplicatiei SearchPro
In magazinul tau MerchantPro ai la dispozitie o serie de setari care iti permit sa optimizezi, dupa preferinte, functia de cautare din cadrul site-ului.
Nota
Pentru a beneficia de toate setarile avansate privitoare la functia de cautare din magazin, este necesar sa instalezi aplicatia SearchPro. Aceasta iti permite sa activezi si sa utilizezi functii precum modul de cautare semantica pe baza de AI, adaugarea de sinonime pentru cautare si posibilitatea de a seta reguli de ranking dinamic pentru cautarile din magazin.
Pentru a seta preferintele cu privire la modulul de Search din site, acceseaza Setari > Setari cautare si realizeaza in continuare setarile specifice.
Setarea modului de afisare a rezultatelor
Selecteaza una dintre optiunile:
Utilizeaza algoritmi AI pentru a afisa cele mai relevante rezultate - setarea utilizeaza tehnologia AI de cautare vectoriala, pentru a identifica rezultate pe baza semnificatiei termenilor cautati, nu doar a cuvintelor exacte.
Aceasta optiune afiseaza doar produsele considerate relevante pentru cautarea realizata, fara a afisa o lista extinsa de rezultate. Scopul este ca utilizatorul sa gaseasca rapid produsul dorit, fara a fi nevoie sa parcurga mai multe pagini de rezultate.
Exemplu: Daca un client cauta “Pantaloni sport vara”, in rezultate pot fi afisate produse precum “Pantaloni scurti sport” sau “Pantaloni alergare vara”, chiar daca expresia exacta nu se regaseste in denumirea produsului. Astfel, optiunea permite motorului de cautare al magazinului online sa interpreteze corect intentia clientului si sa ofere rezultate cel putin la fel de relevante, chiar daca termenii nu se potrivesc exact.
La activarea optiunii Utilizeaza algoritmi AI pentru a afisa cele mai relevante rezultate, poti selecta nivelul de precizie al cautarii, din cadrul setarii Nivel de precizie pentru cautarea pe baza de algoritmi AI. Setarea controleaza cat de strict trebuie sa fie potrivite rezultatele fata de termenii introdusi de client.
Valori disponibile (in ordine descrescatoare a preciziei):
- Very high - afiseaza doar produsele care se potrivesc foarte bine cu termenii cautati;
- High - rezultate relevante, dar cu o usoara flexibilitate;
- Medium - echilibru intre relevanta si diversitate;
- Low - includ si produse partial relevante;
- Very low - afiseaza o selectie larga, cu potriviri mai vagi.
Afiseaza doar rezultatele ce contin toti termenii cautati - rezultatele cautarilor vor contine doar produsele care contin exclusiv toti termenii introdusi in campul de search din magazin.
Exemplu: Daca un client cauta “Pantaloni scurti sport”, in rezultate nu ii vor fi afisate si rezultate pentru “Pantaloni scurti”;
Afiseaza rezultatele ce contin cel putin unul din termenii cautati - optiunea permite afisarea unor rezultate mai largi pentru cautarile realizate in magazin.
Exemplu: Pornind de la exemplul anterior, la o cautare dupa “Pantaloni scurti”, in rezultate vor fi afisate inclusiv rezultate pentru “Pantaloni scurti sport”, “Pantaloni scurti eleganti”, dar si pentru "Pantaloni costum" etc.
Setarea campurilor folosite pentru cautare
Setarea Campuri cautare iti permite sa alegi in ce campuri asociate produselor vor fi cautati termenii introdusi de vizitator. Poti seta cautarea dupa campuri precum: Nume produs, Categorie principala, Brand, Atribute produs, SKU, EAN, Referinta externa, Tag-uri produse sau Descriere produs.
Setarea modului de cautare
Setarea Mod cautare iti permite sa definesti modul in care reactioneaza functia Search din cadrul magazinului la cautarile clientilor. Ai la dispozitie urmatoarele optiuni:
Cuvinte care incep cu termenul cautat - vor fi afisate toate rezultatele care contin la inceput termenul sau grupul de litere introdus in campul Search. Rezultatele afisate pot include atat numele produsului, cat si categorii, branduri sau atribute, in functie de selectiile pe care le-ai realizat la setarea campurilor folosite pentru cautare;
Exemplu: Sa presupunem ca ai un magazin generalist in care ai setat pentru functia Search campurile Nume produs, Categorie principala si Brand. Unui vizitator care cauta "apa minerala" si care va introduce in bara de cautare grupul de litere "apa", ii pot fi afisate in lista de rezultate si variante precum: "Diverse > Aparat de barbierit" (pentru categorii) si toate produsele si brandurile care contin in denumire grupul de litere "apa".
Cautare exacta - vor fi afisate rezultate doar daca in magazin exista produse care sa contina termenul sau grupul de litere introdus in campul Search.
Exemplu: In acelasi magazin generalist, daca un utilizator introduce in bara de cautare termenul "Apa", atunci ii vor fi afisate in lista doar rezultatele exacte care contin respectivul termen ("Apa carbogazoasa", "Apa plata", "Apa aromatizata" etc.).
Functia de Auto-corectare a termenilor cautati
Suplimentar, poti activa functia Auto-corectare termeni cautati, care iti permite sa setezi nivelul de similitudine intre sugestia automata oferita de sistem in raport cu termenul introdus de vizitator.
Exemplu: Daca un utilizator introduce in campul de cautare termenul "budon fitnes", rezultatul afisat in website va fi "bidon fitness". Similar, daca utilizatorul cauta "motocasa", rezultatul afisat va fi "motocoasa".
Nivelurile de similitudine - Low, Medium, High - reprezinta gradul de precizie cu care sistemul va analiza eventualele greseli de ortografie.
Exemplu: Daca ai setat Cautarea exacta si ai selectat nivelul High in cadrul functiei Auto-corectare termeni cautati, in cazul in care un utilizator interesat de produse impermeabile va introduce in campul Search termenul "watrfprof" (din care lipsesc doua litere - un "e" si un "o"), acesta nu va primi niciun rezultat. In schimb, daca selectezi nivelul Low, sistemul isi va da seama ca utilizatorul vrea sa realizeze o cautare dupa termenul "waterproof", astfel ca ii va afisa toate rezultatele corespunzatoare.
Adaugarea de sinonime pentru cautare
Functia de adaugare sinonime iti permite sa adaugi termeni sau expresii similare corespondente cuvintelor-cheie care se regasesc in catalogul magazinului.
Pentru a utiliza functia, din pagina Setari cautare da click pe tab-ul Sinonime custom si parcurge pasii pentru adaugarea de sinonime in magazin.
Introducerea de sinonime este recomandata, deoarece poate imbunatati relevanta rezultatelor de cautare din site ale utilizatorilor.
Poti seta cuvinte sau expresii alternative pentru situatii precum:
- Terminologii diferite - Exemplu: Smartwatch -> Ceas inteligent; Ergonomic -> Ortopedic; Costum -> Deux pieces etc.;
- Erori de redactare - Exemplu: Calvin -> Kelvin; Klein -> Klain; Adidas > Abibas etc.
In campul Cuvant-cheie din overlayer-ul de adaugare a sinonimelor este permisa introducerea a cate unui singur cuvant-cheie existent in magazin. In schimb, poti introduce mai multi termeni sau expresii similare in campul de sinonime pentru fiecare dintre acestia, separate prin spatiu.
Nota
Pentru a crea o lista cat mai extinsa de sinonime, analizeaza cele mai frecvente cautari din magazin si introdu termeni/expresii similare pentru respectivele rezultate. De asemenea, ia in calcul si variantele cu spatiu ale anumitor denumiri (Exemplu: portpasaport -> port pasaport).
Rezultatele cautarilor dupa sinonime
Dupa ce adaugi sinonime pentru anumite cuvinte-cheie din magazin, functia de cautare din magazin va lua in considerare respectivii termeni sau expresii precum in cazul cautarilor exacte dupa anumite cuvinte-cheie/caracteristici ale produselor din magazin.
Exemplu: Adaugi in magazin ca sinonim pentru cuvantul "Smartwatch" expresia "Ceas inteligent".
Astfel, utilizatorilor care vor realiza in magazin o cautare dupa expresia "Ceas inteligent" le vor fi afisate in rezultatele cautarii toate produsele care contin cuvantul-cheie "Smartwatch".
Setarea regulilor de ranking dinamic
Aceste reguli iti permit sa prioritizezi anumite cuvinte cheie si produsele corespunzatoare atunci cand vizitatorii realizeaza o cautare dupa anumiti termeni.
Produsele care contin cuvintele cheie prioritizate vor fi afisate la inceputul listei de rezultate.
Pentru a utiliza functia, din pagina Setari cautare acceseaza tab-ul Reguli ranking dinamic si parcurge pasii pentru adaugarea unei reguli de ranking dinamic in rezultatele cautarilor din magazin.
Functia te ajuta sa ajustezi in magazin relevanta rezultatelor afisate, care poate varia in timp.
Exemplu: La cautarea termenului "Masti" intr-o farmacie online, rezultatele urmarite in mod uzual de catre vizitatori sunt cele pentru "Masti cosmetice" sau "Masti faciale". In schimb, in perioada pandemiei Covid-19, cele mai relevante rezultate ar fi fost in schimb cele pentru "Masti chirurgicale", "Masti protectie respiratorie", "Masti FFP2" etc.
Asadar, intr-un astfel de context, este recomandata prioritizarea termenilor "Masti chirurgicale", "Masti protectie respiratorie", "Masti FFP2".
Nota
Prioritizarea rezultatelor afisate in cadrul magazinului tine cont de ordinea regulilor dinamice. Pentru a defini aceasta ordine, foloseste functia drag & drop disponibila in pagina Reguli ranking dinamic.

Citeste si:
Ce inseamna si cum functioneaza cautarea vectoriala si cautarea hibrid?
De ce exista diferente intre cautarea din autocomplete si pagina de rezultate?